ŠVP
Roční plán pro 4.ročník-ŠVP
1.období září – říjen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Jazyk a jazyková komunikace Předmět – český jazyk a literatura |
Čj – odlišuje větu jednoduchou od souvětí - rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary - porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová
|
- opakování, věta, souvětí - význam slov, slova s citovým zabarvením - slova spisovná, nespisovná
Sloh: vypravování (Fantastické prázdniny) |
|
Čt -čte s porozuměním náročné texty potichu i nahlas |
- společná doplňková četba - recitace, seznámení s osobností básníka - reprodukce obsahu |
|
|
Čj – určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu - sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti |
- opakování o slovních druzích - slabika, hláska, písmeno, abeceda
Sloh: členění textu (Pravdivá příhoda z trpaslicka) |
|
|
PS |
- stručný zápis z učebního textu |
|
|
Čj- rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku |
- stavba slov, předpony od-, nad-, pod-, před- - předpona vz-, roz-, bez- a předložka bez |
|
|
|
Ps – posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení |
- písemná forma společenského styku - psaní adresy |
|
|
Čt – při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy
|
- recitace, jednoduché pojmenování - plynulé čtení se správným přízvukem - verš, próza, rytmus básně - hodnocení postav literárního díla - individuální doplňková četba |
|
|
Čj – píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách |
- předpony ob- , v -, vy-/vý- - vyjmenovaná slova
Sloh: Adresa |
|
2.období listopad – prosinec (leden)
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Jazyk a jazyková komunikace Předmět – český jazyk a literatura |
Čj -píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách |
- vyjmenovaná slova, procvičování
Sloh: - popis osoby (Umíte pozorovat? - popis věcí a děje
|
|
Ps - sestaví osnovu, s dodržením časové posloupnosti |
- popis místnosti, činnosti |
|
|
Čt --čte s porozuměním náročné texty potichu i nahlas |
- plynulé čtení se správným přízvukem, hodnocení postav - tiché uvědomělé čtení - recitace básně |
|
|
Čj - sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti |
- slovní druhy opakování - slovesa (infinitiv) - slovesa zvratná - jednoduché a složené tvary sloves
Sloh: - vypravování podle obrázkové osnovy (Nehoda) - popis činnosti (Herbář) |
|
|
Čt – volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma |
- správné, plynulé čtení - hodnocení ilustrace k básni - uvědomělé tiché čtení - reprodukce obsahu textu - hrdinové televizních pořadů - individuální doplňková četba |
|
|
Ps – posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení |
- popis postupu děj - jednoduchá objednávka, přihláška |
|
|
|
Čj – vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku - zvládá základní příklady syntaktického pravopisu |
- slovesa, časování sloves, čas minulý, přítomný a budoucí, procvičování - podstatná jména opakování - skloňování pod. jmen rodu středního (vzor – moře)
Sloh: rozhovor (Telefonní rozhovor) |
|
3.období únor - březen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Jazyk a jazyková komunikace Předmět – český jazyk a literatura |
Čj - posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení - zvládá základní příklady syntaktického pravopisu |
- skloňování pod. jmen rodu středního (vzor – město, moře, kuře, stavení))
Sloh: Oznámení |
|
Ps - – posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení |
- písemná forma společenského styku – oznámení, blahopřání |
|
|
Čt – rozlišuje různé typy uměleckých textů |
- povídka jako literární útvar - plynulé čtení se správným přízvukem - pověst jako literární útvar, znaky, hlavní postavy, děj - rozhlasové pořady |
|
|
Čj – zvládá základní příklady syntaktického pravopisu |
- procvičování - skloňování pod. jmen rodu ženského (vzor – žena, růže, píseň, kost) - opakování, procvičování
Sloh: Blahopřání |
|
|
Čt - rozlišuje různé typy uměleckých textů - pracuje ve skupině na vytvoření menšího inscenačního tvaru a využívá přitom různých výrazových prostředků |
- uvědomělé tiché čtení - reprodukce textu - správný přízvuk - pověst jako literární útvar, znaky, hlavní postavy, děj - individuální doplňková četba |
|
|
|
Čj - zvládá základní příklady syntaktického pravopisu |
- skloňování pod. jmen rodu mužského (vzor – pán, hrad) |
|
4.období duben – květen (červen)
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
|
Oblast - Jazyk a jazyková komunikace Předmět – český jazyk a literatura |
Čj - zvládá základní příklady syntaktického pravopisu |
- skloňování podstatných jmen rodu mužského (vzor – muž, stroj) - skloňování pod. jmen – procvičování - shrnutí o podstatných jménech
Sloh: obohacování textu (Psí vycházka) |
|
|
Ps - posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení |
- písemné vyjádření vzkazu, informace |
|
||
Čt - při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy |
- rytmus básně - lyrika v próze - recitace básně - plynulé čtení se správným přízvukem |
|
||
Čj – vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty - odlišuje větu jednoduchou od souvětí |
- stavba věty jednoduché – základní skladební dvojice - shoda přísudku s podmětem - souvětí, procvičování, opakování učiva
Sloh: stručnost vyjadřování(zpráva SMS, E-mail) |
|
||
Ps - sestaví osnovu, s dodržením časové posloupnosti |
- formální úprava dopisu, účelnost, úhlednost |
|
||
Čt – vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je |
- seznámení s autorkou pohádek a povídek pro děti - reprodukce obsahu textu - individuální doplňková četba |
|
||
Roční plán pro 4.ročník-ŠVP
1.období září – říjen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast – Matematika a její aplikace Předmět - matematika |
- využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání |
- opakování – osvojené matematické operace, vlastnosti sčítání
G: Vzájemná poloha dvou přímek v rovině, různoběžky |
|
- provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel - využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání |
- opakování, procvičování učiva - písemné násobení
G: Vzájemná poloha dvou přímek v rovině, rovnoběžky |
|
|
- provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel - sestrojí kolmice |
- písemné dělení jednociferným dělitelem, práce s diagramy
G: Vzájemná poloha dvou přímek v rovině, přímky kolmé |
|
|
- řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel - sestrojí kolmice |
- písemné dělení, užití ve slovních úlohách - čísla do 10 000 - porovnávání čísel, číselná osa
G: Rýsování kolmic |
|
|
- provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel - sestrojí kolmice |
- sčítání a odčítání v oboru do 10 000 zpaměti
G: Rýsování kolmic, které procházejí daným bodem |
|
2.období listopad – prosinec (leden)
Oblast Předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast – Matematika a její aplikace Předmět -matematika |
- zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady - sestrojí rovnoběžky |
- zaokrouhlování čísel - písemné sčítání a odčítání
G: Rýsování rovnoběžek |
|
- využívá při pamětném počítání komutativnost a asociativnost sčítání |
- pamětné násobení
G: Rýsování rovnoběžek procházející daným bodem |
|
|
- provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel - narýsuje základní rovinný útvar (trojúhelník) |
- písemné násobení a dělení - procvičování v reálných situacích, ceny zboží, nakupujeme
G: Kolmé a rovnoběžné přímky, pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník |
|
|
- zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
|
- čísla větší než 10 000 - porovnávání a zaokrouhlování čísel
G: Rovnoběžky, kolmice |
|
|
- narýsuje a znázorní základní rovinný útvar (čtverec, obdélník), užívá jednoduché konstrukce - vyhledává, sbírá a třídí data |
- pamětné a písemné sčítání - pamětné násobení a dělení (člověk poznává svět, letopočty v realitě)
G: Obdélník, čtverec |
|
|
- čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy - znázorní základní rovinný útvar (kruh, kružnice) |
- pamětné násobení a dělení, tabulky, diagram - algoritmus písemného násobení dvojciferným číslem
G: Kružnice, kruh, rýsujeme trojúhelník |
|
3.období únor - březen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast – Matematika a její aplikace Předmět - matematika |
- provádí písemné početní operace |
- násobení dvojciferným číslem
G: Trojúhelníková nerovnost |
|
- čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy |
- čteme v jízdních řádech - přímá úměrnost - jednotky délky, hmotnosti
G: Obvod trojúhelníku, rýsujeme obdélník a čtverec |
|
|
- určí osu souměrnosti útvaru překládání papíru |
- jednotky objemu, času - procvičování učiva
G: Útvary souměrné podle osy, obvod obdélníku. Obvod čtverce |
|
|
- narýsuje a znázorní základní rovinný útvar (čtverec, obdélník), |
- obor do milionu - početní výkony s přirozenými čísly
G: Obdélník, čtverec. Rovnoběžníky |
|
4.období duben – květen (červen)
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast – Matematika a její aplikace Předmět - matematika |
- čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy |
- zlomky – názorné zavedení - práce s letopočty - přímá úměrnost – tabulky, grafy
G: Rýsujeme rovnoběžky |
|
- řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
|
- tabulky, grafy, řešíme slovní úlohy - procvičování učiva - nerovnice
G: Obsah obdélníku, čtverce |
|
|
- rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti |
- početní výkony v oboru přirozených čísel - procvičování, užití jednotek času
G: Jednotky obsahu ve čtvercové síti |
|
|
- sčítá a odčítá graficky úsečky, určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníků sečtením délek jeho stran |
- průměr, čteme údaje z diagramu - sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
G: Grafický součet úseček, grafický násobek úseček |
|
|
- provádí pamětné i písemné početní operace v oboru přirozených čísel |
- počítáme a hrajeme si s kalkulačkou - opakování učiva
G: opakování učiva |
|
Roční plán pro 4.ročník-ŠVP
1.období září – říjen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Člověk a jeho svět Předmět – přírodověda |
- vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody |
- v lese – vycházka, stromy jehličnaté, listnaté - pozorování v přírodě - lesní podrost |
Environmentální výchova – vnímání vztahů člověka k přírodě |
- objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody |
- ptáci a savci žijící v lese - plazi, obojživelníci, hmyz žijící v lese - shrnutí, kalendář přírody, samostatná práce |
Environmentální výchova – vztah člověka k prostředí |
|
- objevuje princip rovnováhy přírody |
- přírodní společenstva na podzim - u lidských obydlí - vycházka |
|
2.období listopad – prosinec (leden)
Oblast Předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Člověk a jeho svět Předmět - přírodověda |
- třídí organizmy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče, atlasy |
- u lidských obydlí – rostliny - u lidských obydlí – živočichové - hospodářská, domácí zvířata – kočka, pes - shrnutí, kalendář přírody, samostatná práce |
Environmentální výchova – základní podmínky života |
- založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky |
- měření vlastností látek - magnetická síla, kompas - přírodní společenstva v zimě - vlastnosti vzduchu - vlastnosti vody (trojí skupenství) |
|
3.období únor - březen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Člověk a jeho svět Předmět - přírodověda |
- objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka - vysvětli na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
|
- vlastnosti hornin, nerostů - půda, vlastnosti půdy - Slunce, Země, střídání dne a noci - střídání ročních dob |
Environmentální výchova – vztah člověka k prostředí |
- vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody |
- shrnutí, kalendář přírody, samostatná práce - přírodní společenstva na jaře - na poli - vycházka |
|
4.období duben – květen (červen)
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Člověk a jeho svět Předmět - přírodověda |
- zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů |
- polní plodiny, plevel, křoviny - živočichové žijící na polích - na louce – vycházky - trávy, luční květiny |
Environmentální výchova - ekosystémy |
- třídí organizmy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče, atlasy |
- živočichové žijící na louce - ve vodě a jejím okolí – vycházka - živočichové žijící u vody |
Environmentální výchova – vnímání vztahů člověka k přírodě |
|
- vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole mezi chlapci a dívkami, v rodině |
- mezilidské vztahy, pravidla slušného chování |
Osobnostní a sociální výchova – sociální rozvoj – poznávání lidí |
|
- rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou, a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy |
- lidská práva a práva dítěte |
Výchova demokratického občana – principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování |
|
- vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody - poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce |
- přírodní společenstva v létě -ekologie, životní prostředí - souhrné opakování - základní globální problémy |
Environmentální výchova – vnímání vztahů člověka k přírodě |
Roční plán pro 4.ročník-ŠVP
1.období září – říjen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Člověk a jeho svět Předmět – vlastivěda |
- pracuje s časovými údaji a využívá údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy |
- nejstarší osídlení naší vlasti - Slované – způsob života - Velkomoravská říše – počátky křesťanství |
|
- využívá archivů, knihoven jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti |
- Konstantin a Metoděj - v dobách přemyslovských knížat - Staré pověsti české - kníže Václav a Boleslav |
|
|
- zdůvodni základní význam movitých kulturních památek |
- Slavníkovci a Svatý Vojtěch - Oldřich a Božena, Břetislav a Jitky - Kosmova kronika |
|
2.období listopad – prosinec (leden)
Oblast Předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Člověk a jeho svět Předmět - vlastivěda |
- využívá archivů, knihoven jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti |
- za vlády přemyslovských králů - Anežka Česká, Král železný a zlatý -poslední Přemyslovci - Lucemburkové na českém trůně - král Jan a Eliška Přemyslovna, Karel IV. |
|
- pracuje s časovými údaji a využívá k zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy |
- život ve středověku - Jan Hus a jeho doba - Husitské války - život po husitských válkách - země bez krále |
|
3.období únor - březen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Člověk a jeho svět Předmět - vlastivěda |
- využívá archivů, knihoven jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti |
- král Jiří z Poděbrad - Jagellonci na českém trůně - na počátku vlády Habsburků - císař Rudolf II. -české povstání proti Habsburkům - třicetiletá válka a život po ní |
|
- rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map - rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam |
- J. A. Komenský - císařovna Marie Terezie a císař Josef II. - ČR – její poloha v Evropě - naše vlast – parlament, zákony, symboly - památná místa v ČR - práce s mapou, glóbus |
|
|
|
- rozlišuje základní formy vlastnictví, používá peníze v běžných situacích |
- základní formy vlastnictví - peníze a jejich používání
|
|
4.období duben – květen (červen)
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast - Člověk a jeho svět Předmět - vlastivěda |
- vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách na mapách naší republiky |
- nadmořská výšky, značky, využití map - poloha ČR – sousední státy, historické země - povrh ČR
|
|
|
- vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo ČR - části řeky, povodí, úmoří, řeky, jezera - města – vznik, vývoj, památky - počasí, podnebí - půdy a zemědělství - nerostné bohatství a průmysl |
|
|
- vyhledává typické regionální zvláštnosti přírody |
- životní prostředí, ochrana přírody, chráněné oblasti - náš region – památky, průmysl, tradice, rekreační oblasti - shrnutí učiva |
|
Roční plán pro 4.ročník-ŠVP
1. – 4. období září – červen
Oblast předmět |
Očekávané výstupy Žák: |
Učivo |
Průřezová témata |
Oblast – Umění a kultura Předmět- výtvarná výchova |
Při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření se vědomě zaměřuje na projevení vlastních životních zkušeností i na tvorbu vyjádření, která mají komunikační účinky pro jeho nejbližší sociální vztahy. |
- prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností – manipulace s objekty, pohyb těla a jeho umístění v prostoru, akční tvar malby a kresby |
Osobnostní a sociální výchova – osobnostní rozvoj - kreativita |
Nalézá vhodné prostředky pro vizuálně obrazná vyjádření vzniklá na základě vztahu zrakového vnímání dalšími smysly. Uplatňuje je v plošné, objemové i prostorové tvorbě. |
- reflexe a vztah zrakového vnímání ostatními smysly – vizuálně obrazná vyjádření podnětů hmatových, sluchových, pohybových, čichových, chuťo |